قزوه: شاعران نجومی‌بگیر نیستند برای معاش آنها فکری کنید
چهارشنبه 06 بهمن 1395

نودمین «عصرانه ادبی فارس» برگزار شد

قزوه: شاعران نجومی‌بگیر نیستند برای معاش آنها فکری کنید

نودمین «عصرانه ادبی فارس» ویژه مرحوم حمید کرمی در حالی برگزار شد که در این نشست به مسائل معیشت شاعران و نویسندگان نیز اشاره شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، نودمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت زنده‌یاد حمید کرمی با حضور دوستان و شاگردان او در این خبرگزاری برگزار شد.
*کرمی یک بیدل‌شناس فوق‌العاده بود
غلامرضا سلیمانی در این مراسم با اشاره به جایگاه استادی کرمی گفت: ما بخش زیادی از آنچه آموخته‌ایم را از استاد کرمی فرا گرفته‌ایم و این رابطه شاگردی و استادی محدود به خودش نبود و این لطف را مدیون خانواده‌اش بودیم.
وی افزود: او ساعت‌ها با حوصله می‌نشست و با ما سخن می‌گفت او یک بیدل‌شناس فوق‌العاده بود و برای ما ساعت‌ها از این استوانه شعر فارسی سخن می‌گفت اما با این حال برایم سؤال است که جامعه ما نخبگان خود را پنهان می‌کند. او در دگردیسی شعر شاگردانش نقش داشت و امیدوارم شاگردان آبرومندی برای مرحوم کرمی باشیم که خودش در شعر و نقد فرد بزرگی بود.
*ناشاعران هیاهوگر بیشتر دیده می‌شوند
علیرضا قزوه در بخش دیگری از این نشست، گفت: آنهایی که در کاروان شعر انقلاب قرار می‌گیرند کم نیستند و حمید کرمی نیز یکی از ‌آنهاست که نسبت به موضوعات پس از انقلاب بی‌تفاوت نماند و من او را از مطالبش در روزنامه کیهان از دهه 60 می‌شناختم. او در کنگره‌های شعری حضور داشت و برای دفاع مقدس اشعار بسیاری دارد.
وی افزود: وقتی برخی اشعار مرحوم کرمی را می‌خوانم متوجه می‌شوم که به روانی احمد عزیزی شعر گفته است. ما می‌بینیم نام‌هایی چون مرحوم استاد اوسطا که پیش از انقلاب از نام‌های برجسته شعر بود امروز نامی از آنها نیست اما در مقابل برخی چهره‌های ناشاعر هیاهوگر که نمی‌خواهند شعر بگویند بلکه منظورشان ایستادن روبه‌روی انقلاب است بیشتر دیده می‌شوند.
*شاعران نجومی‌بگیر نیستند برای معاش آنها فکری کنید
این شاعر انقلاب، گفت: من طرحی دارم که نه مجلس شورای اسلامی، نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه صدا و سیما آن را جدی نمی‌گیرند. وقتی شاعری یا نویسنده‌ای کتابی منتشر می‌کند تا حدود 30 سال حق تألیف او پرداخت می‌شود. در حالی که شاعرانی را داریم که خانواده‌های آنها در تنگدستی هستند و باید یادآوری کنم که ما همه از اعضای یک خانواده هستیم و از رودکی تا امروز همه با هم در کنار هم هستیم. کتاب رودکی، حافظ، مولوی و ... با قیمت‌های بسیار چاپ می‌شود ولی ناشر یک ریال بابت آن حق‌التحریر پرداخت نمی‌کند یا قطعه موسیقی از روی یک تصنیف ساخته می‌شود بدون اینکه یک ریال بابت آن تصنیف پرداخت شود. من پیشنهاد کردم که درصدی برای ناشر یا سازنده موسیقی تعیین شود تا اگر مثلاً از شعر حافظ استفاده شد درصدی از آن به یک صندوق ریخته شود تا صرف امورات شاعران و نویسندگان شود چون بسیاری از افراد این قشر نه بیمه هستند، نه منزل مسکونی دارند و با سختی امورات خود را می‌گذرانند.
او اضافه کرد: حمید کرمی و امثال او مورد بی‌توجهی قرار گرفتند اشعار او می‌تواند تبدیل به سرود شود زیرا او یک شاعر جدی است که جدی شعر سروده  است. شاعران و نویسندگان نجومی‌بگیر نیستند و اگر دنبال پول بودند راه دیگری انتخاب می‌کردند.
*هنرمند بی حساب می‌بخشد
عبدالحمید ضیائی در سخنان کوتاهی گفت: یکی از تأثیراتی که هنرمند بر افراد می‌گذارد  این است که آنها را از میان‌مایگی دور می‌کند، هنرمند بی‌حساب و شرط می‌بخشد و نگران کم شدن از دارایی‌اش نیست و مرحوم کرمی دارای این خصلت بود.
*بر حمید کرمی جفا شده است
علی داودی در نودمین «عصرانه ادبی فارس»، گفت: هنرمندان در مواجهه‌شان با هنر دو گونه هستند؛ دسته‌ای محو در مخاطب می‌شوند و اگر مخاطب را از او بگیرند حاضر نیستند کاری کنند و دسته دوم زندگی برایشان هنر است و به این موضوعات توجهی ندارند و مرحوم کرمی نیز از گروه دوم بوده است.
وی افزود: من او را نمی‌شناختم و در مقدمه یک کتاب با او آشنا شدم و واقعاً حسرت خوردم که چرا او را نمی‌شناختم و حس کردم بر او جفا شده است و البته این از خاصیت‌های رسانه است که برخی را برجسته می‌کند و به برخی نمی‌پردازد.
*مسئولین به فکر معاش شاعران و نویسندگان باشند
کامران شرفشاهی در ادامه این مراسم، گفت: حمید کرمی شاعری است که دارای جنبه‌های گوناگون است که ناشناخته مانده که بخشی از این ناشناخته ماندن بر گردن دوستان او است. کرمی علی‌رغم اینکه می‌توانست کارمند خوب باشد ولی عشقش به پژوهش سبب شد که زندگی سراسر شوریدگی داشته باشد.
وی با اشاره به خاطره‌ای از کرمی، گفت: آخرین دیدار من با مرحوم کرمی شب عید بود که به من گفت اگر برایت مقدور است حق‌التحریر کتابی که به تازگی به تو داده‌ام را پرداخت کن زیرا شب عید است و دستم خالی است و می‌خواهم اگر می‌شود با آن سور و ساتی برپا کنم.
شرفشاهی در ادامه گفت: مسئولین فرهنگی ما که از جایگاه عالی در این حوزه برخوردار هستند باید به فکر تأمین مالی این قشر باشند. او تنها شاعر نبود بلکه استاد و روزنامه‌نگار نیز بود و جلسات شعری را برگزار می‌کرد و حتی تعزیه‌خوان خوبی هم بود و در حوزه پژوهش بسیار فعال بود و به مثابه یک کوه یخ که یک هشتم او دیده می‌شود محسوب می‌شد.
*وقتی از سبک ادبی انقلاب حرف می‌زنیم داشته‌هایمان روی میز نیست
او اضافه کرد: این روزها از سبک ادبی انقلاب حرف زده می‌شود اما به جای حرف‌های اساسی سخنان احساسی زده می‌شود بهتر است به جای این کار داشته‌های خود را شناسایی کنیم. امروز شاید در حوزه سینما بتوان ادعا کرد که به یک ژانر در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس رسیده‌ایم. زیرا سینمای امروز ما نه نمونه‌ای پیش از انقلاب داشته و نه در خارج و فقط مبتنی بر اکشن نیست و باورمندی‌های خاص خود را دارد اما در حوزه ادبیات ما نمی‌توانیم چنین ادعایی کنیم. زیرا هنوز داشته‌هایمان روی میز نیست و باید از این مسأله با دست پر سخن گفت. پس از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اغلب کارهای ما کپی است و از روی دست هم نوشته شده است آنهایی که به صندلی‌های مسئولیت تکیه می‌زنند باید بدانند که روزی باید پاسخگوی این مسئولیتشان باشند.
*مردی که زندگی خود را وقف پژوهش کرد
همسر مرحوم حمید کرمی در این مراسم گفت: حمید کرمی بسیار تلاش می‌کرد و من با چشم خود دیده بودم که بسیار اهل نوشتن بود و از ابتدای صبح به این کار می‌پرداخت و به تعبیری زندگی خود را وقف پژوهش کرده بود.
وی افزود: او کاری در مورد طیب حاج‌رضایی نوشته بود که ظاهراً به خاطر برخی تصاویر در ارشاد گیر کرده بود. او 4 سال برای این کتاب وقت گذاشت اما ناراحت بود که منتشر نشده است. او 6 سال است که فوت کرده و پسر بچه مریضی دارد که هزینه‌های درمان او زیاد است و من در تأمین هزینه‌های او مشکل دارم.
در پایان این مراسم، از خانواده مرحوم حمید کرمی از سوی خبرگزاری فارس حوزه هنری، مؤسسه شهرستان  ادب و پایگاه اطلاع‌رسانی فارسی‌زبانان تقدیر به عمل آمد.
 
نظر بدهید