چگونه می‌توان یک انقلاب را به استحاله کشاند؟
یکشنبه 17 بهمن 1395

نگاهی به کتاب «انحلال در نظام استکباری»؛

چگونه می‌توان یک انقلاب را به استحاله کشاند؟

«انحلال در نظام استکباری»، جدیدترین اثری است که از دکتر سعید زیباکلام با موضوع انقلاب اسلامی و خطرات متوجه آرمان استکبارستیزی آن؛ منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، در کنار خطرات مختلفی که ممکن است هر حکومتی را مورد تهدید قرار دهد؛‌انقلاب ها به ویژه آنها که به پیروزی رسیده اند مورد تهدید یک خطر جدی‌تر قرار دارند و آن، تهی شدن انقلاب از مفهوم و آرمان‌های اولیه خود است.
مبارزه با استکبار (در بعد داخلی و خارجی آن)، از جمله مهمترین و محوری‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی ایران بوده است و طبیعتا انقلاب از همین زاویه ممکن است مورد تهدید قرار بگیرد.
«انحلال در نظام استکباری»، جدیدترین اثری است که از دکتر سعید زیباکلام با موضوع انقلاب اسلامی و خطرات متوجه آرمان استکبارستیزی آن؛ منتشر شده است.
این کتاب مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، مقالات و یادداشت‌های این استاد فلسفه علم است که در فاصله سوم تیرماه 1393 تا تیرماه 1394 در موضوعات مختلف به ویژه سیاست خارجی دولت یازدهم انجام گرفت و این بار با محوریت چگونگی «انحلال انقلاب در نظام استکباری» مدون شده است.
«انحلال در نظام استکباری» در 9 بخش با عناوینی نظیر «شما نباید انقلاب می‌کردید»، «اضمحلال و پوسیدگی انقلاب در دو عرصه» و «گفتمان عدالتخواهی» فصل‌بندی شده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«ما یک بار و برای همیشه باید این پنبه را از گوش‌مان درآوریم که مشکل ما بر سر کم و کیف یا حدود و میزان فناوری هسته‌ای است. مشکل ما از نظر آنها این است که ما نباید انقلاب می‌کردیم! در یک برهه آگاهی‌هایی در ملت ایران شکل گرفت و چیزی به نام انقلاب اسلامی بدون اجازه نظام سلطه به وجود آمد. فناوری هسته‌ای نوک این کوه یخ است، و نه مهم‌ترین بخش آن. مشکل اصلی غربی‌ها با ما اینجاست که ما می‌خواهیم زندگی متفاوتی با زندگی غربی‌ها برای خودمان ایجاد کنیم.
ببینید ماجرای انقلاب اسلامی ماجرای متفاوتی است از مشکلی که غربیان با روس‌ها دارند که بر سر منافع اقتصادی و سیاسی است. در عرصه شیوه‌ی زندگی‌کردن مشکلی با هم ندارند. ولی ماجرایی که ملت ایران با انقلاب اسلامی ایجاد کرده یک ماجرای بسیار بنیانی است. ما عموماً می‌خواهیم به انسان، به قدرت، به سیاست، به جامعه، به حیوه‌الدنیا مبنائا متفاوت و از منظر کتاب‌الله نگاه کنیم.
البته نمی‌گویم که یکپارچگی اینجا وجود دارد، اما اگر بخواهیم بگوییم که ملت ایران در مجموع دنبال چی است، باید بگوییم که ملت ایران در مجموع می‌خواهد که ارزش‌های الهی و کتاب‌الله در جامعه جاری بشود. البته کسانی هستند میان ما که مفتون زندگی غربی‌اند. در هر حال مشکل اصلی ما فناوری هسته‌ای نیست که ما به حول و قوه الهی و با اتکا به توانمندی‌های بومی ایجاد کرده‌ایم، اما بخش کوچکی از ماجراست. مسئله اصلی این است که ما نگاه‌مان به دنیا متفاوت است. ما دنیا را مزرعه آخرت می‌بینیم. هنجارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی‌ای که به تبع چنین نگاهی پدید می‌آید متفاوت است با آنچه در غرب و دنیای امروز هست.
بگذارید جور دیگری به این سوال شما بپردازم. سالها پیش بحث حد یقف مطرح شد. یعنی اینکه غربی‌ها عاقبت کجا می‌ایستند و از ما چه میخواهند؟ غربی‌ها ایستگاه‌شان فناوری هسته‌ای نیست، ایستگاه‌شان حتی موشک‌های بالیستیک ما هم نیست. اینها همه توقفگاه‌های بین راه است. توقفگاه‌شان اضمحلال انقلاب اسلامی است. آنها با روس‌ها مشکل فرهنگی‌ـ‌بینشی ندارند، مشکل دنیایی -از جنس تفوق قدرت نظامی و اقتصادی و...- دارند اما با ما مشکل فرهنگی و ارزشی‌-‌بینشی دارند.»
«انحلال در نظام استکباری» با قیمت 7500 تومان در 192 صفحه توسط نشر شهید کاظمی منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را علاوه بر کتاب‌فروشی‌های معتبر از (اینجا) آن را به صورت اینترنتی تهیه کنند.
 
نظر بدهید