با کتاب پُز بدهیم
دوشنبه 18 مرداد 1395

امیریان:

با کتاب پُز بدهیم

داوود امیریان، نویسندۀ کودک و نوجوان، اظهار داشت: ناشران برای چاپ یک کتاب باید مشورت‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصادی و ... بگیرند.


به‌گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، امیریان نویسنده‌ای که در حوزه‌های خاطره، ادبیات کودک و نوجوان، رمان، طنز، زندگی‌نامه داستانی شهدا و فیلم‌نامه‌نویسی قلم می‌زند، با اشاره به وضعیت نامساعد ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان گفت: مهم‌ترین دلیل این اتفاق را کیفیت نامناسب چاپ آثار می‌دانم.
داوود امیریان با اشاره به اینکه لازم است به کتاب نیز مانند کالاهای دیگر نگاه شود، گفت: همان‌طور که برای سایر کالاها طوری برنامه‌ریزی می‌شود که سوددهی داشته باشند و در کیفیت تولید و نحوۀ ارائۀ آن به مشتری برنامه‌ریزی و دقت می‌شود، این اتفاق لازم است دربارۀ انتشار کتاب نیز رخ بدهد.
وی ادامه داد: در مواردی که در انتشار کتاب، تصویرسازی‌ آن‌ها و کیفیت چاپ دقت صورت می‌گیرد و در مراسمی رونمایی شده و به‌خوبی به مردم معرفی می‌شود، دیده‌ایم که استقبال مردم نیز زیاد است؛ اما متأسفانه چنین اتفاقاتی را به‌ندرت شاهدیم و همین است که وضعیت مطالعه در کشورمان این‌طور است.
امیریان با اشاره به استقبال خوب از کتاب‌هایی مانند: دا، نورالدین پسر ایران، من زنده‌ام، پایی که جا ماند و ... ادامه داد: خوشبختانه نشرهایی مانند: سورۀ مهر، افق و ... به این نتیجه رسیده اند که در کنار کمیت، لازم است به کیفیت نیز توجه کنند و با ارائۀ کتابی که از طراحی جلد، شکل و فرم مناسبی برخوردار است، توانسته‌اند فروش بالایی در کتاب‌هایشان داشته باشند. در بین این ناشران، می‌توان گفت سورۀ مهر، یک استثناست که در سال‌های اخیر بسیار خوب کار کرده و آثاری با مضمون و شکل و فرم مناسب منتشر می کند. اما متاسفانه هنوز ناشرانی غیرحرفه‌ای داریم که کتاب‌هایی بدون شکل و فرم درست و حتی بدون محتوای مناسب و بی‌خاصیت روانۀ بازار نشر می‌کنند.
وی همچنین افزود: ناشر باید به فکر سوددهی اثر هم باشد؛ نه اینکه تنها به پر کردن بیلان کاری خود بسنده کند. برای انتشار و فروش خوب یک کتاب، باید ناشران مشورت‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصادی و... بگیرند و با استفاده از نظر متخصصان بتوانند بر جو عمومی جامعه غالب شوند نه اینکه از نیازهای مردم و زمانۀ خودشان دور باشند.
برگزیدۀ جایزه کتاب سال ادبیات دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... با تأکید بر اهمیت تبلیغ کتاب گفت: زمانی که کتابی از من به نام «جام جهانی در جوادیه» در خندوانه تبلیغ شد، تأثیر زیادی در فروش این کتاب داشت. بنابراین می‌بینیم که یک دلیل به فروش نرسیدن کتاب‌ها، معرفی نشدن آن‌هاست.
امیریان ضمن اشاره به اینکه لازم است کتاب به یک پُز فرهنگی تبدیل شود، گفت: اگر مانند بسیاری از کالاهای دیگر، خریدن و خواندن کتاب هم به یک پز تبدیل شود، می‌توانیم امیدوار باشیم در ادامه این ژست، به یک عادت و احساس وظیفه برای مردم تبدیل شود. می‌توان گفت حتی اگر در زمینۀ کتاب خریدن و خواندن شاهد ریاکاری باشیم، اشکالی ندارد و از نوع ریاکاری‌های فرهنگی است که به نتیجۀ خوبی منجر خواهد شد. باید جامعۀ ما به جایی برسد که به کسی که کتاب‌خوان است، بیشتر از فردی که کتاب نمی‌خواند احترام بگذارد؛ زیرا دانایی، ارزش زیادی دارد که افراد باید به آن افتخار کنند.
گفتنی است کتاب هایی چون «آخرین گلوله صیاد» زندگی‌نامۀ داستانی شهید صیاد شیرازی، «داستان مریم» زندگی‌نامۀ داستانی شهید مریم فرهانیان، خداحافظ کرخه، بهشت برای تو، ایرج خسته است، آخرین سوار سرنوشت، داستان بهنام (زندگی‌نامۀ شهید بهنام محمدی)، دوستان خداحافظی نمی‌کنند، جام جهانی در جوادیه، پسران نیمه شب و ...  از آثار داوود امیریان هستند.
 
نظر بدهید