واگذاری ممیزی به ناشران کتاب ناشی از ضعف وزارت ارشاد است
چهارشنبه 20 مرداد 1395

یک ناشر مطرح کرد؛

واگذاری ممیزی به ناشران کتاب ناشی از ضعف وزارت ارشاد است

مدیر انتشارات هزارۀ ققنوس با اشاره به واگذاری ممیزی کتاب به ناشران گفت: در حقیقت این مسئله ناشی از ضعف وزارت ارشاد است که می‌خواهد از مجوزهایش دفاع کند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، برنامۀ گفت‌وگوی فرهنگی با موضوع واگذاری ممیزی به ناشران با حضورعبدالعظیم فریدون مدیر انتشارات محراب قلم و رضا حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس به روی آنتن رفت.
حاجی آبادی در ابتدای این برنامه، با بیان اینکه قائل به این نیستم که روزنامه‌ها را جدا از کتاب ببینیم، گفت: با وجود اینکه بسیاری نگاه‌های یکسانی دارند؛ اما برخورد وزارت ارشاد در این دو حوزه کاملاً متفاوت است. در رسانۀ مکتوب که زمان انتشارشان کمتر و تعداد تیراژشان بالاتر است، نظارتی پیش از چاپ ندارند؛ اما در کتاب چنین نظارتی دارند.
وی افزود: این مسئله به اصل ۲۴ قانون اساسی برمی‌گردد که اشاره شده است مطبوعات برای انتشار مطالب آزاد هستند، مگر اینکه مخل امنیت و قانون باشند. در انتهای آن، بخش ممیزی و تعیین و تکلیف آئین نامۀ چاپ یا عدم چاپ روزنامه و کتاب را به وزارت ارشاد واگذار کرده است. این وزارت خانه نیز در همین خصوص دو قانون یعنی قانون مطبوعات و قانون ضوابط نشر را اجرا کرده است.
مدیر انتشارات هزارۀ ققنوس از وجود آفت‌ها و مزایای مختلف در اجرای طرح واگذاری ممیزی به ناشران گفت و اظهار داشت: بستگی به نوع عملکرد و نوع تفویض دارد، بنده ممکن است با آن موافق باشم. ارشادی که گاهی اوقات مجوز برگزاری یک کنسرت را می‌دهد اما جای دیگر اجازۀ برگزاری این کنسرت را نمی دهد، تمام تلاش خود را می‌کند تا فرافکنی کند و بخشی از وظایف را بر عهدۀ ناشر بیاندازد.
این مدیر نشر گفت: در حقیقت این مسئله ناشی از ضعف وزارت ارشاد است که می‌خواهد از مجوزهایش دفاع کند. قطعاً اگر با این نگاه جلو برویم، کسی که ضرر خواهد کرد، ناشران خواهند بود، زیرا پیش از این باید به مجموعۀ رسمی مانند وزارت ارشاد پاسخگو می‌بودند؛ ولی الان باید به خیلی‌ها پاسخگو باشند.
در ادامۀ این برنامه، عبدالعظیم فریدون با بیان اینکه سال‌ها اعتراض می کردیم که چرا کتاب مثل روزنامه و مجله نیست، گفت: امروز که کتاب مثل روزنامه شده است، می گوییم چرا مثل روزنامه شده است. به نظر می‌رسد این آئین نامه به دقت خوانده نشده است و اگر خوانده می‌شد خیلی از ابهامات، برطرف می‌شد.
وی تصریح کرد: همۀ تلاش این است که آن اتفاقاتی که در خصوص روزنامه‌ها می‌افتد، دربارۀ کتاب نیز بیافتد؛ ولی با یک شیب ملایم، زیرا در حوزۀ کتاب حساسیت‌هایی وجود دارد.
مدیر انتشارات محراب قلم با اشاره به آئین‌نامۀ تدوین شده در این خصوص، اظهار داشت: هیچ اجباری وجود ندارد که حتماً ناشران کتاب‌ها را بدون ممیزی خودشان تولید کنند و اختیار دارند کتابی را که نسبت به آن تردید دارند، به ادارۀ کتاب منتقل کند تا مجوز بگیرد.
این مدیر نشر با اشاره به مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان داشت: نظارت بر عهدۀ هیئتی است که باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید شود. تا به امروز این کارگروه‌ها در وزارت ارشاد متمرکز بودند؛ ولی امروز گفته می‌شود دیگر مهم نیست این کارگروه در کجا مستقر شده باشد و می‌تواند در داخل یک انتشاراتی باشد؛ اما باید به تائید هیئت نظارت رسیده باشد. اگر ناشر امتیازات لازم را داشت، می‌تواند کارگروه را معرفی کند.
فریدون به دسته‌بندی کتاب‌ها برای مجوز بر اساس این آئین‌نامه اشاره داشت و گفت: ابتدا کتب دولتی، بعد کتب آموزشی و کمک آموزشی باید بررسی شود. بعد از این‌ها،  کتاب‌های دین، عرفان و فلسفه قرار دارند. مرحلۀ سوم کتب علوم اجتماعی، روان‌شناسی و هنر است و در مرحلۀ چهارم ادبیات، شعر و داستان است. البته این‌ها زمانی مورد تائید است که ناشر ویژگی‌های لازم را داشته باشد. در این حالت، ناشر می‌تواند کتاب‌هایی که می‌خواهد را خودش بررسی و مجوز لازم را اعطا کند و آن‌هایی که نمی‌خواهد را به وزارت ارشاد بدهد.
برنامۀ گفت‌وگوی فرهنگی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود.
نظر بدهید