ادبیات انقلاب تحت‌الشعاع ادبیات دفاع مقدس است
دوشنبه 18 بهمن 1395

ادبیات انقلاب تحت‌الشعاع ادبیات دفاع مقدس است

محسن پرویز گفت: رخدادهای اجتماعی تاثیرگذار و بزرگ نظیر انقلاب یا وقایعی نظیر جنگ‌های بزرگ خواه‌ناخواه در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی تاثیرگذارند و طبیعتا همه آحاد جامعه مخاطب این رخدادها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، محسن پرویز به بهانه فرارسیدن سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز به پرسش هایی چون: داستان های انقلابی برای کدام دسته از مخاطبان نوشته می شوند؟، آیا با تغییر نسل‌ها، شکل و شمایل داستان‌های انقلابی هم تغییر خواهد کرد؟ و اینکه داستان انقلاب ایران چه تاثیراتی از گونه‌های مشابه در جهان می گیرد؟، پاسخ داد و توضیحاتی در این زمینه بیان کرد.
وی درباره اینکه اصولا داستان انقلاب برای چه دسته از مخاطبان به نگارش در می آید؟ توضیح داد: داستان‌های انقلابی و کلا داستان‌هایی که از رخدادهای بزرگ اجتماعی محسوب می شوند، طبیعتا مخاطبانشان همه آحاد جامعه هستند و این طور نیست که مخاطب خاصی داشته باشند. در واقع همه اقشار جامعه می توانند از این گونه داستان ها استفاده کنند و معمولا هم کسانی که به داستان‌های انقلابی رجوع می کنند نیز بهره‌مند می شوند.
پرویز همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا با تغییر نسل‌ها، شکل و شمایل داستان‌های انقلابی هم تغییر خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: قاعدتا در داستان و رمان من جمله داستان‌های انقلابی، نویسنده یا تجربیات شخصی خودش را منعکس می کند و شکل هنری به تجربیاتش می دهد و یا دانش و دانسته هایی که کمی عمیق‌تر از برداشت سطحی عموم جامعه است، را بیان می کند. به نظر می آید کسانی که می توانند تجربه خوبی راجع به موضوعات و مسائل انقلابی داشته باشند، طبیعتا منعکس کنندگان بهتری هم هستند.
وی در ادامه همین بحث بیان کرد: قاعدتا نسل جدید ممکن است دانش کافی راجع به مسائل انقلابی و سال‌های گذشته داشته باشند اما این دانش، دانشِ عینی نیست و بیشتر از راه مطالعه و پرسش‌گری به دست آمده و اکتسابی است. به عنوان مثال، اگر کسی درباره «فتنه 88» بنویسد و آن را تحلیل کنند، به گمان ما داستان انقلاب را روایت می کند.
این نویسنده در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره این موضوع که داستان انقلاب ایران چه تاثیراتی از گونه‌های مشابه در جهان می گیرد؟ هم توضیحاتی بیان کرد و گفت: همان طور که توضیح دادم رخدادهای اجتماعی تاثیرگذار و بزرگ نظیر یک انقلاب یا وقایعی مثل جنگ‌های بزرگ خواه ناخواه در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی تاثیرگذارند، از جمله بر ادبیات نیز تاثیر ویژه‌ای می گذارند و ما شاهد تولید آثاری با موضوعات مرتبط با این رخدادها هستیم. در جمهوری اسلامی هم انقلاب، واقعه‌ بزرگی بود که قاعدتا خودش می توانست موضوع داستان‌ها و رمان‌های زیادی شود اما به دلیل فاصله زمانی اندکی که بین پیروزی انقلاب تا حمله دشمن به ایران و همچنین دفاع مقدس واقع شد و از طرفی با توجه به اینکه دفاع مقدس یک واقعه‌ بسیار عظیم و تاثیرگذار بود، بنابراین پرداختن به دفاع مقدس در ادبیات باعث شد حضور انقلاب بر آثار ادبی نیز کم‌رنگ تر باشد.
پرویز در پایان و در تکمیل این موضوع تاکید کرد: در واقع شرح فداکاری‌های رزمندگان ما در دفاع مقدس به قدری قوی و تاثیرگذار بود که سایر مسائل را تحت الشعاع قرار داد و ما در بازگشتی که به مسائل انقلاب داشتیم، با پرداختن به موضوع داستانی انقلاب نیز شاهد آثار نسبتا خوبی هم در این حوزه بودیم و هستیم.
محسن پرویز متولد سال 1342 از نویسندگان داستان‌های انقلابی و آثار ادبی است. «معلم خودمانی»، «بوی گل، بوی او»، «دیگر از پرستوها خبری نیست» و ... از جمله نوشته‌ها و آثار وی در زمینه‌های مختلف داستانی است. وی همچنین بین سال‌های 85 تا 89 معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
 
نظر بدهید