پرویز: باید سبک کتاب‌خوانی مفید را رونق دهیم
چهارشنبه 20 مرداد 1395

برگزیدگان ششمین جشنوارۀ کتاب‌خوانی رضوی معرفی شدند

پرویز: باید سبک کتاب‌خوانی مفید را رونق دهیم

مختارپور،دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن بیان اینکه ۲۳۵ هزار نفر در جشنوارۀ کتاب‌خوانی رضوی شرکت کردند، حضور خانواده‌ها، اهل تسنن و حتی کودکان را در آن بی‌نظیر دانست.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، آیین پایانی ششمین جشنوارۀ کتاب‌خوانی رضوی با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن پرویز و جمعی از مسئولان و نمایندگان مجلس در سالن اجتماعات ارتش برگزار شد.

بر اساس این گزارش، اللهیاری دبیر جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در گزارشی پیرامون این جشنواره اظهار داشت: پس از پیشنهاد دبیرخانۀ جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برای برگزاری ششمین دورۀ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موضوع با شورای معاونان و دبیرکل نهاد مطرح و با استقبال همراه شد. در این مسیر، اتاق فکری پیش‌بینی شد و در مدت زمانی کوتاه اهتمام خوبی صورت گرفت و مدیران استانی از سوی دبیرکل نهاد به‌عنوان دبیران استانی جشنواره منصوب شدند.

وی با گزارشی از روند مکتوب و الکترونیک مسابقه تصریح کرد: پس از طی مراحل جشنواره، بازدید از استان‌ها صورت گرفت؛ اما این جشنواره ویژگی‌هایی دارد، نخست اینکه تنها در داخل کشور برگزار نشده و با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فراخوان آن از طریق رایزنی‌ها به اطلاع فارسی‌زبانان نیز رسید و در برخی جراید و رسانه‌های خارجی نیز منتشر شد، از سوی دیگر دسترسی به منابع و سؤالات الکترونیک نیز تسهیل گردید.

اللهیاری در ادامه داشتن کد ملی را یکی از شروط این جشنواره دانست و با تأکید بر اینکه اتاق فکر نهاد، بر خانواده‌محور برگزار شدن جشنواره تأکید داشت، افزود: در مجموع، 235 هزار و 382 نفر در این جشنواره شرکت کردند و 142 هزار و 741 نفر در بخش مکتوب و 92 هزار نفر در بخش الکترونیک مشارکت کردند. مجموعاً 61 درصد در بخش مکتوب و 39 درصد در بخش الکترونیک شرکت‌کننده داشتیم که آمار نشان می‌دهد، 86 درصد به‌صورت فردی و 14 درصد خانوادگی شرکت کردند. از این میان، 10 هزار و 12 خانواده شرکت‌کننده داشته‌ایم که 2 هزار و 907 خانواده به همۀ سؤالات پاسخ دادند و در بخش فردی 42 هزار و 386 نفر به هر 15 سوال پاسخ صحیح دادند.

وی با بیان اینکه 40 درصد در بخش بزرگسلان، 35 درصد نوجوان و 25 درصد در بخش کودک شرکت‌کننده داشته‌ایم، تصریح کرد: در این جشنواره، کتابداران ما نیز شرکت کردند که 3 هزار و 936 نفر از میان شرکت‌کنندگان از کتابداران هستند.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه ابتدا قرار بود 313 نفر به علاوۀ 8 خانواده به‌صورت برگزیده از سراسر کشور انتخاب شوند؛ اما نهاد وقتی استقبال مردم را دید حدود 2 درصد این میزان را افزایش داد، گفت: در مجموع بنا شد این تعداد در سراسر کشور از 8 خانواده به 60 خانواده و از 313 نفر به هزار نفر برگزیده و از هر استان 8 کتابدار معرفی شود.

محسن پرویز از اعضای اتاق فکر این جشنواره در سخنانی کوتاه بیان داشت: اصولاً در حوزۀ کتاب‌خوانی آمارهای متناقضی در خصوص سرانۀ مطالعه در کشور منتشر می‌شود که لازم است چند جمله‌ای توضیح دهم.

وی گفت: در سال 1353 مطالعه در کشور قبل از انقلاب در خصوص رفتار فرهنگی ایرانیان انجام شده بود که در آن سرانۀ مطالعه دو دقیقه در روز به ازای هر ایرانی اعلام شده بود، ولی پس از این، یکی از مقامات مسئول کشور یک بار دیگر به اشتباه این آمار را مطرح کرد؛ بدون بازگویی سال این آمار. این آمار و عدد مدام تکرار می‌شد. پس از انقلاب تحقیقاتی صورت گرفت و در آخرین مطالعه آمارهای 15 دقیقه، 18 دقیقه، 21 دقیقه نیز اعلام شده است، اما قطعاً این آمار کافی نیست، ولی عدد و رقم خیلی پایینی هم نیست.

پرویز در پاسخ به اینکه چطور می‌شود رونق کتاب‌خوانی را در کشور داشت، گفت باید کودکان را از دوران کودکی به مطالعه و کتاب‌خوانی عادت دهیم، درهمین راستا، دوستانمان در نهاد کتابخانه‌ها همت کردند و بخش کودک و نوجوان را در کتابخانه‌های سراسر کشور تقویت کردند و به این نکته توجه کردند. امیدواریم پس از این نیز با همکاری آموزش و پرورش بخش کامل‌تری داشته باشیم.

وی در مورد جشنوارۀ امام رضا(ع) هم تصریح کرد: هدف اصلی در کتاب‌خوانی مفیدی که مدنظر ماست صرفاً ورق زدن یک کتاب نیست، بلکه هدف افزایش سطح دانش افراد با کتاب‌خوانی است. از این رو، اگر می‌خواهیم کتاب‌خوانی را رونق دهیم، باید سبک کتاب‌خوانی مفید را رونق دهیم.

در پایان این نشست، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دربارۀ جشنوارۀ کتاب‌خوانی امام رضا(ع) گفت: این جشنواره و مسابقه نکاتی را نشان داد. اینکه در این مسابقه 235 هزار نفر شرکت کرده‌اند، در صورتی که میزان جایزۀ این مسابقه بزرگ نبود، حتی ابتدا میزان محدودی یعنی، 313 نفر قرار بود برگزیده داشته باشد؛ ولی بعد به میزان هزار نفر افزایش یافت، با تمام این تفاسیر تعداد مشارکت هموطنان از اقصی‌نقاط کشور نشان از علاقۀ مردم ما به مطالعه و امام رضا(ع) دارد.

به گفتۀ وی، وقتی شنیدیم 48 هزار کودک برای جشنوارۀ نقاشی ارسال کرده‌اند، حتی خود کتاب‌داران ما هم متعجب بودند که چگونه می‌توان این همه شوق را پاسخ داد. در این راستا، برنامه‌ریزی شده و قرار است شبکۀ کودک و نوجوان سیما از این نقاشی‌ها پویانمایی آماده کند، ولی باید صراحتاً اعلام کرد که برای ما هم این تعداد حیرت‌آور بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها ضمن بیان اینکه از همۀ اقشار در جشنواره شاهد مشارکت بودیم، پیرامون حضور اهل سنت در این جشنواره هم گفت: ما حتی در میان شرکت‌کنندگان شاهد حضور هموطنان اهل سنت‌مان نیز بودیم. این نشان می‌دهد ظرفیت و زمینۀ مطالعه و فعالیت‌های گروهی در کشور قابل اعتناست.

مختارپور با بیان اینکه امروز حرم امام رضا فقط زیارتگاهی برای ما ایرانیان و شیعیان شمرده نمی‌شود؛ چراکه پایگاهی برای مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است، گفت: چه کسی باور می‌کرد روزی نه‌تنها از ایران بلکه از افغانستان، عراق و...  برادرانی برای دفاع از حرم رفته و حتی شهید شوند؛ اما همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند در میان افرادی که برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) رفتند، تنها اهل شیعه حضور ندارند، بلکه شهدایی از اهل تسنن هم داریم که برای دفاع از ارزش‌های انسانی در برابر استکبار در حال مقاومت هستند. این حماسه‌ای است که هر روز که از آن می‌گذرد، گروه‌های جدیدی از مدافعین شناخته می‌شوند.

فاطمیون، زینبیون و علویون از این قبیلند و باید دانست این حماسه فقط از بستر ارزش‌های دینی، انسانی، آزادی‌خواهی در مهد اسلامی در جایی که مفتخر به امام رضا(ع) است صورت می‌گیرد.

در پایان برگزیدگان جشنوارۀ ششم کتاب‌خوانی رضوی معرفی شدند.

نظر بدهید