شانسی که یک شاعر می‌تواند داشته باشد
یکشنبه 24 مرداد 1395

مجموعۀ شعر «حوصله‌ام پیش تو جامانده است» نقد شد

شانسی که یک شاعر می‌تواند داشته باشد

مجموعۀ شعر «حوصله‌ام پیش تو جامانده است» سرودۀ مریم زندی که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن‌ها را منتشر کرده در خبرگزاری فارس نقد و بررسی شد.

 
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی مجموعۀ شعر نوجوان «حوصله‌ام پیش تو جا مانده است» اثر مریم زندی با حضور منتقدین در خبرگزاری فارس، برگزار شد.
*اشعاری مناسب حال و هوای نوجوانی
مریم اسلامی در این نشست با اشاره به اشعار این مجموعه، گفت: این مجموعه دارای 18 شعر است که در قالب‌های مختلفی مانند چهارپاره، سپیده و ... سروده شده است که مناسب حال و هوای نوجوانی است.
وی افزود: روان‌شناسان دورۀ نوجوانی را سن گیجی و سردرگمی می‌دانند و اگر شاعری بخواهد در این فضا شعر بگوید باید به آن توجه کند. خستگی و هراس از امتحان از مضامینی است که شاعر از آن‌ها در مجموعه‌اش کمک گرفته؛ اما این کمک گرفتن سبب نشده که شعرش سیاه و خاکستری شود زیرا شاعر به خود و مخاطبش نهیب می‌زند تا امید پیدا کنند و مسیر را شناسایی نمایند.
*تشویق نوجوان به تحمل روزهای سخت
این منتقد ادبی گفت: شاعر با طرح سؤال و پیشنهاد سعی در خارج کردن خود یا مخاطب نوجوانش از این حالت دارد، تشویق مخاطب به تحمل روزهای سخت و امیدبخشی دیگر نکته‌ای است که در این مجموعۀ شعر به چشم می‌آید. در بخش زبان، اشعار این مجموعه دارای زبان یکدست هستند که تصاویر در آن‌ها وضوح خوبی دارد.
اسلامی در پایان سخنانش گفت: با اعمال برخی ویرایش‌ها می‌شد زبان شعر بهتر شود؛ اما در مجموع زبان شعر مجموعه «حوصله‌ام پیش تو جا مانده است» قابل قبول است.
*مجموعۀ شعری با اسم قشنگ
حسین تولایی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اسم این مجموعۀ شعر، گفت: اسم این مجموعه اسم قشنگ و تازه‌ای است و فکر می‌کنم استثنائاً در دست شاعر در رفته است و در میان مجموعه‌ شعرهای نوجوان امروز که تداعی‌کننده حال نوجوانان است، ارزش دارد.
وی افزود: فضای اشعار این مجموعه تازه است و این تازگی همیشگی خواهد بود. به این معنا که شعر تازه شعری است که هر مخاطبی با آن مواجه شود، شعرها برایش جذابیت دارد. زبان روان و یکدستی در مجموع اثر دارد و یکی از معدود کارهایی است که می‌توان آن را مجموع شعر نوجوان دانست.
*اشعاری که قبل از معلمی یک دوست خوب است
تولایی گفت: این مجموعه هم صحبت خوبی برای نوجوان است و بیشتر یک دوست است تا یک معلم و خواننده نوجوان بی‌شک با آن ارتباط برقرار می‌کند. نه شعر از این مجموعه عالی است که این ترکیب خوبی به شمار می‌رود که نیمی از اشعار یک مجموعه درخشان باشد.
این منتقد ادبی گفت: شاعر در اشعار خود به مسئلۀ عشق پرداخته که اتفاقاً پرداخت هنرمندانه داشته همانند برخی دچار افراط یا تفریط نشده است. شعر نوجوان باید شعری باشد که نوجوان یا خود را درون آن ببیند یا لحظات خلوت خود را در آن پیدا کند و به نظرم اشعار این مجموعه حاوی این نکته است. جدی گرفتن مخاطب و درک نوجوان در اشعار این مجموعه اتفاق افتاده است.
او اضافه کرد: یکی از شگردهای شاعر برای ارائۀ فضای تازه استفاده از موقعیت مدرسه است. همچنین به کار بردن قافیه‌های کمتراستفاده‌شده دیگر شگردی است که شاعر به کار برده تا اشعارش تازه جلوه کند. اشعار مریم زندی دارای تصاویر خوبی است، همچنین یکی از ویژگی‌هایی که برای شعر کوتاه در نظر می‌گیرند، مؤلفۀ غافلگیری است که مریم زندی از آن به‌خوبی استفاده کرده است.
*شانسی که یک شاعر می‌تواند داشته باشد
تولایی گفت: یکی از شانس‌های مریم زندی این بود که تصویرگر کتابش کیانوش غریب‌پور بوده است در حالی که کتاب‌های این مجموعه اغلب فاقد تصویرگری خوب هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی نکات ضعف کتاب گفت: مضمون مترسک مضمون تکراری است که در این مجموعه نیز اتفاق خاصی را رقم نزده و این مضمون در شعر نوجوان بسیار تکرار شده است.
تولایی در پایان گفت: این مجموعه شعر در سال‌های اخیر یکی از مجموعه‌های خوب نوجوان است و می‌تواند برای نوجوانان و بزرگترها مثال خوبی باشد.
*با چاپ «حوصله‌ام پیش تو جامانده است» خوشحال شدم
مریم زندی شاعر مجموعه «حوصله‌ام پیش تو  جا مانده است» در پایان این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، گفت: برای هر شاعری همین که کتابش خوانده شود، موفقیت بزرگی است و همین که برای این جلسه کتاب من خوانده شد و مورد نقد قرار گرفت، برایم ارزشمند است.
وی افزود: این کتاب از سال 90 تا 93 جمع‌آوری شده و حس من را بروز می‌دهد و قطعاً میان کتاب‌های بعدی با این کتاب، تفاوت وجود دارد که با چاپ آن خوشحال شدم.
نظر بدهید