سپردن ممیزی به ناشران خطرناک است/ اجرای ممیزی را قطعاً نمی‌پذیریم
یکشنبه 24 مرداد 1395

سپردن ممیزی به ناشران خطرناک است/ اجرای ممیزی را قطعاً نمی‌پذیریم

مدیر عامل انتشارات «دفتر نشر معارف» با اشاره به اینکه اجرای ممیزی را قطعاً نخواهد پذیرفت گفت: ناشران زیادی نیستند که به حذف ممیزی علاقه دارند وگرنه باقی ناشران تمایلی به این اتفاق ندارند و مشتاق نیستند.

 

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مسعود پیرمرادیان، مدیر عامل انتشارات «دفتر نشر معارف» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با اشاره به مسئلۀ واگذاری ممیزی به ناشران گفت: به نظرم ممیزی موضوع مهمی است و سپردن آن به یک ناشر مقولۀ خطرناکی است. در جریان جنگ نرم بحث نفوذ نرم را نیز داریم و رگه‌های نفوذ فکری را مشاهده می‌کنیم و سپردن این مقوله به ناشران زمینه‌ساز ورود آثار و اندیشه‌های منحرف می‌شود. با این کار شرایط برای معدود ناشرانی که مترصد این اتفاق هستند، فراهم می‌شود.

وی افزود: ناشران زیادی نیستند که به حذف ممیزی علاقه دارند وگرنه باقی ناشران تمایلی به این اتفاق ندارند و مشتاق نیستند. معدود ناشرانی هستند که دوست دارند ممیزی برداشته شود، زیرا آنها مترصد این هستند که با برداشته شدن ممیزی دستشان برای وارد کردن ادبیات و اندیشه‌های بیمار برخی متفکران غربی و غربگرا باز شود و زمینۀ نفوذ فکری غرب را فراهم کنند.

مدیرعامل «دفتر نشر معارف» در پاسخ به اینکه حاضرید مسئلۀ ممیزی را خودتان بر عهده بگیرید، گفت: مسلماً قبول نمی‌کنم ممیزی را انجام دهم و قطعاً نمی‌پذیریم.

او اضافه کرد: من به‌عنوان یک ناشر این احساس نیاز را دارم که یک مجموعۀ بالا دستی محتوای منتشر شده از سوی من به‌عنوان ناشر را از نظر سلامت محتوایی بررسی کند تا ناخواسته از طریق ما افکار و اندیشه‌های غلط و نادرست به خورد جامعه داده نشود.

پیرمرادیان در ادامه با اشاره به واگذاری ممیزی به هیئت‌های علمی ناشران گفت: هیئت علمی از نظر اتقان علمی می‌تواند یک متن را بررسی کند در صورتی که نظارت ارشاد از نظر سلامت محتوایی است و این دو مقوله متفاوت است.

وی افزود: ما یک مقولۀ سلامت محتوا داریم و یک مقولۀ سلامت علمی که دومی متقن‌بودن یک موضوع را بررسی می‌کند که در حیطۀ وظایف هیئت علمی است؛ اما ممکن است اندیشه‌ای از نظر علمی متقن باشد، ولی فاسد باشد. بالاخره ما در حوزۀ اندیشه‌ای محتواهایی داریم که از نظر چارچوب‌های علمی متقن هستند؛ اما از نظر محتوایی فاسد هستند و این مسئله را یک هیئت علمی چطور می‌تواند تشخیص دهد.

این ناشر گفت: ما کتاب‌های بسیاری داریم که از نظر علمی قوی نیستند؛ ولی ارشاد کاری به آن ندارد. بلکه از نظر محتوایی آن را بررسی می‌کند و ممکن است ناشر دلش بخواهد یک کتاب ضعیف را منتشر کند و این مسئله ارتباطی به ارشاد پیدا نمی‌کند.

نظر بدهید