توصیه اسماعیل امینی به شاعران جوان
یکشنبه 24 بهمن 1395

توصیه اسماعیل امینی به شاعران جوان

اسماعیل امینی در جمع شاعران جوان گفت: برای آشنایی با شعر سالم و تصویرگرا از آثار مرحوم صلاحی غافل نشوید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، ششمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی موسوم به «آفتابگردان‌ها» کار خود را آغاز کرد. در این دوره شاعران جوانی از سراسر کشور حضور داشتند.
نخستین اردوی دوره ششم در مجتمع آدینه برگزار شد. اسماعیل امینی در کلاس آموزشی این اردو به مشخص کردن عناصر شعر پرداخت و خیال، عاطفه، زبان، اندیشه، فرم، محتوا و موسیقی را عناصر شعری دانست و گفت: وقتی ما حرف‌های معمول را با منطق معمول می‌زنیم، برای همه خوانندگان یا شنوندگان قابل فهم است، به این علت که تمام عناصر با یکدیگر ارتباط منطقی دارند و این موضوع در شعر هم صادق است. به گفته شاعر:
من از روئیدن خار بر سر دیوار فهمیدم
که کس نا کس نمی گردد از این بالا نشینی‌ها
او اضافه کرد: وقتی این عناصر در یک شعری به هم می‌ریزد، شعر برای مخاطبش نامفهوم می‌شود. بعضاً ما با شعرهایی مواجه هستیم که مملو از عاطفه هستند و این عاطفه را از طریق تصویر منتقل می‌کنند؛ ولی یادمان باشد که عاطفه و تصویر، از عناصر شعر هستند ولی همه عناصر نیستند.
کار شاعر ترجمان زبان طبیعت و عالم است
وی در ادامه به تبیین فرق بین شعر روایی و تصویری پرداخت و گفت: شعر روایی به داستان نزدیک‌تر است و شعر تصویری به شعر. امینی همچنین به موضوع «اشارت» و «عبارت» پرداخت و گفت: عالم از اشارات پر است، قدما هم به این مسئله واقف بودند و به اشارات توجه ویژه‌ای داشتند. آنها در افتادن برگ، آمدن پائیز، زمستان و بهار، حرکت آب در جوی و ... توجه داشتند و این توجه ها در شعرشان نیز تجلی یافته است. آنها معتقد بودند هر اشاره‌ای که در این عالم می‌شود دارای پیامی است و کار هنرمند، علی‌الخصوص شاعر، این است که این اشارات را به عبارت تبدیل کند و در واقع می‌شود گفت کار شاعر، ترجمان زبان طبیعت و عالم است.
از آثار مرحوم عمران صلاحی غافل نشوید
شاعر مجموعه «دلقک و شاعر دربار» در ادامه کلاس، حرف از بیان عینی و بیان حسی به میان آورد و گفت: کلماتی که در زبان اتفاق می‌افتند دو نوع اند: حسی یا عینی. اگر مثالی بر این دو نوع بیاوریم، شوق، بیانی حسی دارد و درخت، بیانی عینی. شاعر، اگر در شعرش، به بیان عینی نزدیک شود، نوید نزدیک شدن به شعر را می‌دهد ولی اگر به بیان حسی تمایل پیدا کند، از شعر دور شده است. در واقع می‌شود گفت حرف‌های حسی، بازی با زبان و ... ابزارهای شاعران هستند ولی خود شعر نیستند. این شاعر، نمونه‌ای از شعر سالم و تصویرگرا آورد و در توصیه به شاعران جوان گفت عمران صلاحی، شاعر بزرگی است، ولی متاسفانه جنبه طنز اشعار وی بیشتر بین مخاطبان رواج پیدا کرده است. برای آشنایی با شعر سالم و تصویرگرا از آثار مرحوم صلاحی غافل نشوید.
به گفته امینی؛ تمام کاری که یک شاعر می کند، این است که میان عالم درون و عالم بیرون ارتباط برقرار می کند. به این دلیل که، آنچه در درون انسانها می گذرد، برای همه قابل فهم است. برای مثال، وقتی از "حسرت" سخت به میان می آید، همه ی انسانها مفهوم این کلمه را درک می‌کنند و در زندگی خود بارها آن را تجربه کرده اند. امینی اضافه کرد: شاعر با مفاهیم سرو کار ندارد و تنها ذهنیات را بیان نمی کند بلکه سرو کار شاعر با مصادیق است.
نظر بدهید