ششمین دوره آموزشی آفتابگردان‌ها برگزار شد
یکشنبه 24 بهمن 1395

ششمین دوره آموزشی آفتابگردان‌ها برگزار شد

ششمین دوره آموزشی آفتابگردان‌ها با حضور تعدادی از شاعران جوان کشور از سوی مؤسسه شهرستان ادب برگزار شد. هدف از برگزاری این دوره، آموزش به شاعران جوان است. .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، ششمین دوره آموزشی آفتابگردان‌ها به همت مؤسسه شهرستان ادب آغاز شده است. دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، یک دوره آموزشی یک ساله برای شاعران جوان(در سنین 18 تا 25 سال) است که هر ساله به همت مؤسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود. شاعران طی فراخوانی آثارشان را به دبیرخانه جشنواره فرستاده و در صورت برگزیده شدن، عضور دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، آفتابگردان‌ها می‌شوند.
مراسم افتتاحیه دوره ششم آقایان، پنج شنبه 21 بهمن ماه در مجتمع آدینه شهر تهران برگزار شد. در این مراسم، علاوه بر شاعران جوان برگزیده که از تمام شهرهای دور و نزدیک کشورمان ایران حضور داشتند، چندتن از اساتید بنام و شعرای مطرح کشورمان نیز در جمع شاعران جوان انقلاب اسلامی بودند. اسماعیل امینی و سیدمحمدجواد شرافت دو چهره نام‌آشنای شعر کشور از جمله اساتید و شاعران مطرح حاضر در مراسم افتتاحیه بودند.
میلاد عرفان‌پور، مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب آغازگر مراسم افتتاحیه بود. وی ضمن خوش‌آمدگویی به شاعران جوان حاضر در اردو، به توضیحاتی در باره دوره‌های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی پرداخت. او با اشاره به سال 89-90 که اولین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، برنامه‌های مختلفی در طول سال‌های متمادی در کشورمان برگزار شده است، ولی خلأ بزرگی که در این برنامه‌ها به چشم می‌خورد، بحث آموزش است. معمولاً مسئله آموزش در جشنواره‌ها و کنگره‌ها از مسائل جنبی و کم‌رنگ است و می‌توان گفت شاید 90 درصد از بودجه ادبی کشور صرف رویکرد نمایشی شعر می‌شود و ذات شعر و مسئله آموزش سهم ناچیزی از برنامه‌هاست.
وی در ادامه به نیازهای شاعران جوان پرداخت و افزود: برنامه‌های جامع برای پرورش فکری و ادبی شاعران جوان نیاز است و این شاعران نیاز دارند که با اهل شعر و اساتید این حوزه آشنا شوند. مؤسسه شهرستان ادب با هدف پرکردن کمبودهای مسئله آموزش در شعر، دوره‌های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کرد.
شاعر مجموعه «از آخر مجلس» در ادامه به تبیین و تشریح برنامه‌های دوره ششم پرداخت و ادامه داد: در این دوره نیز همانند دوره‌های قبل، سه اردوی آموزشی برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شده که هر اردو شامل چندین کارگاه نقد با حضور اساتید مطرح و کارگاه شعر و همچنین کلاس‌های مختلف آموزشی خواهد بود. علاوه بر این اردوها، نقد مکتوب، نقد تلفنی و سیر مطالعاتی هدف داری برای شاعران جوان تدارک دیده شده است و بعد از اتمام این یک سال، 10 الی 15 درصد شاعران جوان، بر اساس پیشرفت و میزان مشارکت در برنامه های مختلف، به عنوان اعضای تکمیلی دوره انتخاب خواهند شد.
وی در آخر گفت: با وجود برنامه‌های تفریحی در اردوهای آموزشی، ذات این اردوها آموزشی ست و امید است شاعران جوان، از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را جهت تعالی شعر خود ببرند. از دیگر برکات این دوره ها، دید و بازدید شاعران جوان با شاعران و اساتید مطرح کشورمان است.
ادب نفس، مقدم بر ادب درس
همچنین اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی نیز در ادامه این مراسم به نمایندگی از تمام اساتید دوره پشت تریبون حاضر شد و در ابتدا خاطره‌ای از استاد دوره دانشگاهش گفت: زمان دانشجویی، استادی همیشه به ما می‌گفت، ادب نفس، مقدم بر ادب درس است. اولین چیزی که باید قبل از شعر و شاعری یاد بگیریم، این است که که ما انسانیم و هر چه می‌آموزیم، باید بر این جنبه بیافزاید. شعر به آدمی چیزهایی می‌افزاید. شاعر، نگاه نافذی به جهان پیدا می‌کند، ممکن است در این راه شهرت هم پیدا کند و احترام مردم را در پی داشته باشد، ولی این نکته را نباید فراموش کند که قبل از هر چیزی او یک انسان است.
این استاد دانشگاه گفت: بزرگی می‌گفت هر شرایطی که برایتان پیش آمد، یادتان باشد که هویت خود را گم نکنید و مسائل بنیادی خود را در تحولات از یاد نبرید. تجربه ثابت کرده که برخی، در سختی ها و آسانی‌ها خیلی از بدیهیات را زیر پا گذاشته‌اند.
لوازم شاعری و عوارض شاعری
نویسنده کتاب «جلسه شعر» در ادامه اظهار داشت: بیشتر شاعران، دچار شلختگی، بی‌نظمی و ... هستند و فکر می‌کنند اینها لوازم شاعری است؛ در صورتی که این مسائل ناهنجار، از عوارض شاعری است. این موضوع هم یادمان نرود که ما در هر مرحله‌ای که از شعر باشیم نیازمند یادگیری هستیم.
 
نظر بدهید