بودجۀ نمایشگاه‌های استانی را به طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشان بدهید
یکشنبه 24 مرداد 1395

پیشنهاد ناشر باسابقه به مسئولان ارشاد؛

بودجۀ نمایشگاه‌های استانی را به طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشان بدهید

یک ناشر باسابقۀ حوزۀ کتاب‌های کودک و نوجوان خواستار آن شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجۀ نمایشگاه‌های استانی را به طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشان از قبیل «تابستانۀ کتاب» اختصاص دهد.

نادر قدیانی، ناشر باسابقۀ کتاب‌های حوزۀ کودک و نوجوان و مدیر انتشارات قدیانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارزیابی طرح «تابستانۀ کتاب» که در بازۀ زمانی یک ماه از ۱۵ تیرماه تا ۱۶ مرداد ماه در کتاب‌فروشی‌های عضو این طرح اجرا شد، گفت: استقبال کتاب‌فروشی‌ها از طرح تابستانۀ کتاب نشان از موفقیت این طرح در سطح کشور دارد.
وی افزود: افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی فروش انتشارات ما در زمان اجرای این طرح در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته موفقیت این طرح را تأیید می‌کند و دلگرمی و روزنۀ امیدی برای کتاب‌فروشان برای شرکت در  این طرح‌ها را فراهم می‌کند.
قدیانی در مقایسۀ نمایشگاه‌های استانی کتاب با طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشان، گفت: نمایشگاه‌های استانی عمر ۲۵ ساله خود را می‌گذرانند و باید پوست‌اندازی کنند، چرا که مشکلات خاص خود را دارند که در این سال‌ها تعدادی از آن‌ها به وضوح برای همه نمایان شده است.
مدیر انتشارات قدیانی گفت: با افزایش سطح و گستردگی طرح‌هایی مانند تابستانه و عیدانۀ کتاب و  لزوم تبیلغات رسان‌های وسیع در کل کشور می‌توانیم طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشان را جایگزین نمایشگاه‌های استانی کنیم چرا که با سه دوره برگزاری این طرح‌ها، اثرات مثبت آن را در کتاب‌فروشی‌ها دیدیم.
قدیانی نمایشگاه‌های استانی را یک طرح شکست‌خورده عنوان کرد و گفت: ناشران بزرگ در  این نمایشگاه‌ها شرکت نمی‌کنند؛ به گونه‌ای که انتشارات ما در دوره‌های ابتدایی در نمایشگاه‌های استانی شرکت می‌کرد؛ اما در چند سال اخیر از شرکت در این نمایشگاه‌ها خودداری می‌کنیم چرا که رونق سال‌های ابتدایی خود را ندارد.
وی پیشنهاد کرد: بهتر است بودجه نمایشگاه‌های استانی جایگزین طرح‌هایی مانند تابستانۀ کتاب شود که یارانه خرید کتاب را به‌صورت مستقیم در اختیار مردم قرار می‌دهد. این طرح‌ها و شیوه‌ها را مفید می‌دانم، چرا که مردم مستقیم از کتاب‌فروشی‌ها خرید می‌کنند و واسطۀ بین مردم و کتاب‌فروشی‌ها  از بین می‌رود.
این ناشر باسابقۀ حوزۀ کودک و نوجوان در پایان گفت: تابستانۀ کتاب طرح سالمی است و در آن شک و شبهه‌ای وجود ندارد. اگر به همین شیوه ادامه پیدا کند، با استقبال بیشتر کتاب‌فروشی‌ها رو به رو می‌شود.
نظر بدهید