رضای‌نامه (خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی)
یکشنبه 24 مرداد 1395

رضای‌نامه (خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی)

کتاب «رضای‌نامه» (خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی) اثر پژوهشی است از رضا کوچک‌زاده که وی در این اثر در شبیه‌نامه‌های مربوط به زندگی و شهادت امام ‌رضا (ع) را در چهار بخش گردآوری کرده است. این کتاب همزمان با تولد حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) توسط سورۀ مهر به علاقه‌مندان کتاب معرفی می‌شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از سورۀ مهر، کوچک‌زاده دربارۀ این کتاب گفت: این اثر، نتیجۀ جست‌وجویی‌‌ست متمرکز بر شبیه‌نامه‌های شهادت، زندگی و کرامات امام‌رضا (درودش باد). شبیه‌نامه‌ها از سندهای مهم شناخت فرهنگ و هویت نمایش ایرانی هستند. در این مجموعه، دو متن متفاوت از تعزیه‌نامه‌های شهادت امام‌رضا و سه متن از حضور ایشان در زندگی و جامعۀ زمان نگارش شبیه‌نویسان، پس از تصحیح و ویرایش آمده است.

وی با بیان این مطلب که برخی شبیه‌نامه‌های این مجموعه برای نخستین‌بار است که شناسایی و منتشر می‌شوند، گفت: مهم‌ترین بخش این کتاب برای من ‌جدا از پرداخت متمرکز و موضوعی به شبیه‌نامه‌ها‌، خوانش بینامتنی شبیه‌نامه‌های همانند است که درک تازه‌ای از هنر و نوآوری شبیه‌نویسان را پیش رویم نهاد».

این پژوهش‌گر تصریح کرد:کتاب رضای‌نامه پس از پیش‌گفتار با مقالۀ جای‌گاه شبیه‌نامه‌ها در تئاتر ایران آغاز شده و پس از بخش‌های شبیه تاریخی (شهادت‌خوانی)، شبیه کنونی (مناسب‌خوانی) و شبیه پیوسته (مصیبت‌خوانی) با دو پیوندان به پایان می‌رسد.

 پیوندان یک، فهرست توصیفی دیگر شبیه‌نامه‌های امام رضا در مجموعه‌های مدون جهانی را در بر می‌گیرد و در پیوندان پایانی، تصویرهایی از نسخه‌های اصلی شبیه‌نامه‌های همین کتاب و برخی هم گونه‌های آن با خط شبیه‌سرایان یا نسخه‌نویسان آن‌ها آمده است.

 رضا کوچک‌زاده کارگردان، نویسنده و پژوهش‌گر هنرهای نمایشی‌ست. از کتاب‌های او می‌توان به تئاتر و جامعه و فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های دورۀ قاجار (شبیه‌نامه‌های گنجینۀ خطی کتاب‌خانۀ مجلس) اشاره کرد.

 
نظر بدهید