نشر «صریر» بر تولید آثار مکتوب با موضوع مقاومت و پایداری ملل جهان تأکید دارد
یکشنبه 24 مرداد 1395

گفت‌وگو با رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس

نشر «صریر» بر تولید آثار مکتوب با موضوع مقاومت و پایداری ملل جهان تأکید دارد

ایرج نژادرسول، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، گفت: فعالیت‌های انتشارات «صریر» در مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی به همین نام توسعه می‌یابد. وی از انتشار فراخوان هفدهمین جایزۀ کتاب سال دفاع مقدس تا پایان تابستان جاری خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، ایرج نژادرسول، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران از تغییر سیاست‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزۀ نشر کتاب خبر داد و گفت: با توجه به رخدادهای تازۀ جهانی و منطقه‌ای، این بنیاد بحث مقاومت و پایداری را به‌عنوان رویکردی تازه دنبال می‌کند و بر تولید آثار مکتوب و هنری با موضوع مقاومت و پایداری ملل جهان و به‌ویژه مردم خاورمیانه تأکید دارد.

وی با اشاره به سپری شدن بیش از دو سال از تأسیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، افزود: در تصمیمات تازه در پی گسترش ظرفیت حقیقی و حقوقی انتشارات صریر هستیم و قرار است این انتشارات به «مؤسسۀ فرهنگی و هنری صریر» در دو بعد کمی و کیفی توسعه یابد.

رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با ابراز تأسف از این که با وجود منابع بسیار هنوز کتاب‌های زیادی امکان نوشته شدن و انتشار را نیافته‌اند، گفت: برای ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در 31 استان درخواست مجوز نشر داشته‌ایم که در حال انجام است.

نژادرسول، برگزاری رویداد‌های فرهنگی را یکی از وظایف آیندۀ مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی صریر دانست و گفت: تاکنون به کوشش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شانزده دوره جایزۀ کتاب سال دفاع مقدس برگزار شده است. همچنین ما شش دوره جایزۀ ادبی یوسف را برگزار کردیم که به داستان‌های کوتاه با موضوع دفاع مقدس می‌پردازد. دوره‌های تازه این جایزه‌ها از سوی مؤسسه فرهنگی انتشاراتی صریر برگزار خواهد شد. فراخوان دوسالانۀ جایزه کتاب سال دفاع مقدس تا پایان تابستان امسال و جایزۀ ادبی یوسف تا پایان پاییز 1395 منتشر می‌شود.

«قهرمانان» تازه‌ای در راهند

وی دربارۀ برنامه‌های مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی صریر در حوزۀ نشر کتاب کودک توضیح داد: کتاب‌های انتشارات صریر که در مجموعۀ «قهرمانان» و به شیوۀ کمیک استریپ تدوین شده بود، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. قرار است 40 کتاب‌ از این مجموعه منتشر شود. به زودی، کتاب‌های کمیک استریپ شهیدان حسن باقری، عباس بابایی، حسن آبشناسان، احمد کاظمی و حسن تهرانی‌مقدم منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: البته این مجموعه فقط منحصر به فرماندهان هشت سال دفاع مقدس نیست. بلکه اقشار حاضر در دوران دفاع‌ مقدس را نیز شامل می‌شود. امیدواریم پانزده جلد از این مجموعه تا پایان سال 1395 منتشر شود. همچنین تلاش‌ برای تولید کتاب‌های الکترونیک و گویا و نیز حضور در فضاهای مجازی و تأمین محتوای لازم آن از برنامه مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی صریر است.

وی با اشاره به انحلال شورای خاطره‌ای که در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس راه‌اندازی شده بود، گفت: در مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی صریر، برنامه‌هایی برای آموزش مبانی نشر، اصول و مبانی خاطره‌گویی و خاطره‌پژوهی، داستان‌نویسی و تربیت نویسندگان در حوزۀ ادبیات مقاومت و پایداری نشر داریم که در تمام کشور اجرا می‌شود و قرار است نشست‌هایی با هنرمندان و نویسندگان در این زمینه داشته باشیم.

نژادرسول ورود به حوزۀ ترجمه را از اولویت‌های مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی صریر عنوان کرد و گفت: با حضور در سه دوره از نمایشگاه فرانکفورت توانسته‌ایم نویسندگان و کتاب‌های خود را معرفی کنیم. تاکنون، 27 عنوان کتاب‌های نشر صریر به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه شده است. امیدواریم بتوانیم کتابخانه‌های فارسی‌زبان کشور‌های دیگر را به این منابع تجهیز کنیم.

وی با بیان این‌که مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی صریر به برگزاری همایش‌های ادبی هنری، نشست‌های بررسی کتاب و محصولات فرهنگی خواهد پرداخت، افزود: در پی، انعقاد تفاهمنامه‌هایی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی هستیم که ظرفیت توجه به مقوله دفاع مقدس و ادبیات پایداری را دارند، این تفاهم‌نامه‌ها در سطح استان‌های مختلف به منظور ظرفیت‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی استان‌ها شکل گرفته و قابل اجراست.

مدیر سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس در پاسخ به پرسشی دربارۀ نقش این سازمان در این بین توضیح داد: یکپارچه‌سازی و ایجاد شرایط، تهیۀ لوایح و ظرفیت‌های قانونی در هماهنگی با هم وظیفۀ این سازمان است. ما قصد داریم در یک کار گروهی خلأهای قانونی را شناسایی کنیم و از طریق مراجع ذی‌صلاح که در بنیاد آسان‌تر فراهم می‌شود، مشکلات و خلأها را برطرف کنیم.

نژادرسول ادامه داد: بنیاد حفظ آثار دارای هیئت امنایی است که شامل وزیران «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «آموزش عالی «کشور» «بهداشت و درمان»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. می‌توان این خلأها را با رایزنی با چنین مراکز و وزارتخانه‌هایی پوشش داد، چرا که این وزارتخانه‌ها متعهد شده‌اند، با بنیاد در زمینۀ نشر فرهنگ دفاع مقدس همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

راه‌اندازی شوراهای «تخصصی هماهنگی و سیاستگذاری»

به گفتۀ وی، با راه‌اندازی شوراهای «تخصصی هماهنگی و سیاستگذاری» امکان هماهنگی در سطح نیرو‌های مسلح می‌توان فعالیت‌های کلان نشر حوزۀ دفاع مقدس در نیر‌وهای مسلح را نظارت و هدایت کرد. آیین‌نامۀ این شورا در دست نگارش است و در نیمۀ دوم زمستان نخستین جلسۀ این شورا شکل می‌گیرد.

نژادرسول اضافه کرد: با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با اعضای هیئت امنا می‌کوشیم ظرفیت قانونی این شورا‌ها را افزایش دهیم تا مباحث نشر دفاع مقدس ارتقا یابد.

رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با بیان این‌که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بانک اطلاعات جامع را مصوب کرده که با موضوع هنر و ادبیات دفاع مقدس در دست اقدام است، افزود: همۀ دست‌اندرکاران، فعالیت‌ها و منابع این موضوع با همکاری دانشگاه‌های شیراز، کرمان، تهران و سازمان فناوری ارتباطات در دست تهیه است. در سال 96 وارد فاز طراحی می‌شود و در سال‌های نه چندان دور یک بانک جامع اطلاعاتی را خواهیم داشت.

نظر بدهید