جرعه‌نوشی از دریای معارف «ریحانه» رسول ا...
دوشنبه 25 بهمن 1395

جرعه‌نوشی از دریای معارف «ریحانه» رسول ا...

مسابقه کتابخوانی «ریحانه» در ایام شهادت تا میلاد حضرت زهرا(س) توسط آستان قدس رضوی برگزار می شود.

 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی به نشر ( انتشارات آستان قدس رضوی)،  زنان و دختران در جامعه اسلامی چه نقشی باید ایفا کند؟ جایگاه زنان در اندیشه اسلامی چگونه تعریف می شود؟ زنان جامعه اسلامی چطور باید ضمن عمل به وظیفه خطیر مادری، در عرصه های گوناگون اجتماعی نقش ایفا کنند؟
این سوالات و ده ها سوال دیگری که می توان درباره نسبت زنان و جامعه و چگونگی زیست فردی و اجتماعی بانوان در جامعه اسلامی مطرح کرد، مسئله ای است که مسابقه کتابخوانی «ریحانه» در نظر دارد با ترغیب افراد جهت مطالعه کتاب های منتشر شده و مرتبط با زندگانی و سیره حضرت صدیقه طاهره(س) به عنوان برترین الگو برای بانوان در اعصار مختلف، قدمی هرچند کوچک در راستای دست یابی به پاسخ این سوالات بردارد.
این مسابقه که با محوریت کتاب های مرتبط با حضرت فاطمه زهرا(س) در بازه زمانی شهادت تا میلاد این بانوی آسمانی برگزار می شود، بخش های مختلف، متنوع و ساده ای دارد و جوایز ارزنده ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
الگویی برای همیشه
مسابقه کتابخوانی ریحانه یکی از برنامه های کلان آستان قدس رضوی است که با مشارکت (به نشر) و سایر موسسات و بخش های مختلف آستان قدس رضوی از جمله سازمان فرهنگی ، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، معاونت توسعه و پشتیبانی ، اداره کل روابط عمومی و امور رسانه ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، موسسه جوانان ، بنیاد پژوهش های اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) ، بنیاد فرهنگی رضوی ، موسسه فرهنگی قدس، سازمان کتابخانه موزه ها و مرکز اسناد، موسسه آفرینش های هنری، موسسه بقاع متبرکه طبس و یزد، موزه ملی ملک و موسسه تربیت بدنی برگزار می شود.
حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات به نشر در تبیین هدف از برگزاری این مسابقه بر دو محور «گسترش فرهنگ مطالعه» و «ترویج سبک زندگی فاطمی» تاکید و عنوان می کند: امروز بانوان جامعه ما بیش از هر زمان به فراگیری سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان الگویی جاودان، برای نقش آفرینی مفید و موثر در عرصه های فرهنگی و اجتماعی نیازمند هستند.
مدیر عامل به نشر هم چنین با اشاره به ایام شهادت تا میلاد حضرت زهرا(س)، می گوید: این ایام که جامعه به عطر وجود حضرت زهرا(س) بیش از دیگر زمان ها معطر می شود، فرصت مناسبی است که همگان با مطالعه کتاب های منتشر شده درباره این بانوی بزرگوار، با سیره فاطمی آشنا شوند و مشی و سلوک حضرت صدیقه طاهره(س) را در زندگی عملی کنند.
وی با تاکید به اینکه دختران و زنان امروزه جامعه ما باید با الگو قرار دادن دختر پیامبر در عرصه های مختلف رشد کنند و به این باور برسند که با تقوا پیشه کردن در تمامی امور می‌توان به درجات عالی رسید، تصریح کرد: به نشر پیش از این با انتشار، چاپ و عرضه کتاب‌هایی در مورد حضرت فاطمه (ص) سعی در اطلاع رسانی و نشر عقاید و شخصیت ایشان داشته ومسابقه کتابخوانی ریحانه نیز در همین راستا برگزار می شود.
مسابقه ای با عطر یاس
سعیدی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره مسابقه کتابخوانی ریحانه می پردازد و می گوید: مسابقه بزرگ کتابخوانی «ریحانه» توسط آستان قدس رضوی طراحی شده تا زمینه بهره مندی بیش از قبل همه مادران و دختران ایران زمین از دریای معارف فاطمی را فراهم کند.
مدیر عامل به نشر با بیان اینکه این شیوه از برگزاری مسابقه کتابخوانی تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، می گوید: در این مسابقه از ارائه سوالات چهارجوابی و پاسخنامه ای پرهیز شده است و هدف مطالعه کتابی از حضرت زهرا(س) توسط شرکت کنندگان می باشد.
وی با اشاره به اینکه این مسابقه در 5 بخش اصلی یادداشتی بر کتاب، پیامک، دلنوشته، بهترین بخش کتاب و عکس محتوایی برگزار می شود، می گوید: آستان قدس رضوی تعدادی کتاب مرتبط با سیره حضرت زهرا(س) از ناشران مختلف را به عنوان منابع پیشنهادی برای شرکت در این مسابقه اعلام کرده است.
سعیدی البته تاکید می کند: علاقمندان جهت شرکت در این مسابقه می¬توانند از تمام کتاب ها و منابع منتشر شده و مرتبط با حضرت زهرا(س) استفاده کنند و محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد.
مدیرعامل به نشر یادآوری می کند: این مسابقه در ویژه بانوان و دختران پیش بینی شده است و برای گروه های سنی کودک، نوجوان، جوان ، عموم و بین الملل برگزار می شود.
جوایز معنوی و خاص
سعیدی با اشاره به جوایز پیش بینی شده برای این مسابقه می گوید: 598  هدیه ارزنده مثل هزینه سفر به کربلای معلی، مشهد مقدس و قم، کارت های هدیه، بسته های متنوع تفریحی و فرهنگی برای برگزیدگان این مسابقه در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به پیش بینی دو هدیه ارزنده و معنوی برای تمام شرکت کنندگان در این مسابقه خاطرنشان می کند: حضور در آئین معنوی غبارروبی روضه منوره رضوی و همچنین دعوتنامه مهمانسرای حضرت رضا(ع) نیز ویژه همه شرکت کنندگان بصورت قرعه کشی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل به¬نشر می گوید: آغاز این مسابقه از 25بهمن ماه همزمان با ایام دهه فاطمیه (به روایت 75 روز) می باشد و سپس تا پایان سال 95و همزمانی با ایام میلاد حضرت زهرا(س) ادامه خواهد داشت و همچنین برای بهره مندی شرکت کنندگان در ایام تعطیلات نوروز 96 آخرین مهلت ارسال آثار 14فروردین 96 می باشد.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات کامل درباره این مسابقه و نحوه ارسال آثار در پایگاه اطلاع رسانی انتشارات به نشر به نشانی BEHNASHR.AQR.IR منتشر شده است، می گوید: همچنین سامانه پیامکی 30003209 و شماره تلگرام 09027652008 و شماره تماس 05137652008 داخلی 602 راه های ارتباطی برای مسابقه می باشد.
سعیدی با تاکید بر اینکه نگاهمان به مسابقه کتابخوانی ریحانه کاملا فرهنگی است و فروش کتاب به هیچ عنوان ملاک نمی باشد، تصریح می کند: کتاب های معرفی شده در این مسابقه با تخفیف 30 درصد در فروشگاه های کتاب آستان قدس رضوی و همچنین از طریق سایت BEHNASHR.COM عرضه می شود.
نظر بدهید