گردآوری بیانات طنز امام خمینی (ره) توسط اسماعیل امینی 
دوشنبه 25 بهمن 1395

گردآوری بیانات طنز امام خمینی (ره) توسط اسماعیل امینی 

اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز مطرح کشورمان کتابی با عنوان «تبسم دوست» را به‌زودی توسط انتشارات قاف راهی بازار نشر خواهد کرد. این کتاب پژوهشی درباره جایگاه طنز در سخنان حضرت امام خمینی (ره) است که امینی با هدف آشنایی بیشتر نسل جوان با حضرت امام خمینی (ره) گردآوری کرده است.

اسماعیل امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، اظهار کرد:‌ این کتاب یک کار پژوهشی است که 10 سال پیش و بعد از سه سال تلاش و کوشش، آماده انتشار شد اما به دلایلی تصمیم بر آن شد که کمی برای انتشار آن صبر کنیم. ان‌شالله این اثر به زودی و قبل از پایان سال 95 منتشر و راهی بازار نشر خواهد شد.
وی ادامه داد: در این کتاب من از میان تمامی سخنرانی‌های امام (ره) که در کتاب «صحیفه نور» آمده است، کنایات و جمله‌های طنز ایشان را گردآوری کرده‌ام و نکاتی که شاید برای جوانان ناآشنا باشد را شرح داده‌ام تا بچه‌های نسل جدید که آن زمان نبوده‌اند، با روحیات و دیدگاه‌های امام‌ (ره) بیشتر آشنا شوند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌ها کتاب «تبسم دوست» گفت:‌ در این کتاب حدود 270 مطلب از سخنان امام (ره) همراه با شرح آن آمده است. من دست به گردآوری این کتاب زدم چراکه به نظرم طنز تنها وسیله‌ای برای خندیدن نیست و یک شیوه ارتباطی بسیار تاثیرگذار است که حضرت امام (ره) نیز در بسیاری از مواقع، حتی در سخنرانی‌های جدی از آن استفاده می‌کردند.
وی افزود:‌ عده‌ای این طور تصور می‌کنند که پرداختن به طنز تنها کار طنزپردازان است اما این دیدگاهی اشتباه است چراکه با پژوهش در حوزه کتاب متوجه می‌شویم که حتی در صحبت‌های جدی نیز طنز بسیار کاربرد داشته است. برای مثال من در مقاله‌ای به طنز در شعرهای عاشورایی پرداختم که خوشبختانه با استقبال جامعه ادبی نیز همراه شد.
امینی در توضیح دلایل پرداختن به چنین موضوعی اظهار کرد: به نظرم شخصیت بزرگی مانند امام خمینی (ره) را باید به شیوه‌های مختلف به جوانانی که از وجود ایشان بهره نبرده‌اند، معرفی کرد تا جوانان با ویژگی‌های اخلاقی امام (ره) بیشتر آشنا شوند زیرا برنامه‌های صداوسیما به تنهایی کارساز و مؤثر نخواهد بود.
 
نظر بدهید