فساد واگذاری ممیزی به ناشران بیشتر از وضعیت فعلی است/ این طرح تبلیغاتی و سیاسی است
چهارشنبه 27 مرداد 1395

مهدی رمضانی:

فساد واگذاری ممیزی به ناشران بیشتر از وضعیت فعلی است/ این طرح تبلیغاتی و سیاسی است

مدیرعامل انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: در فرآیندی که کتاب ممیزی پیش از نشر می‌شود لااقل کتاب منتشر می‌شود؛ ولی در طرح واگذاری ممیزی کتاب‌ها یا خمیر می‌شوند یا زیر پله‌ای می‌شوند و فساد این بیشتر از وضعیت کنونی است.

مهدی رمضانی، مدیرعامل مؤسسۀ فرهنگی و هنری انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و معاون رئیس مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پیرامون طرح واگذاری ممیزی به ناشران که از سوی اداره کتاب مطرح شده گفت: به نظر من این طرح یک اقدام تبلیغاتی و سیاسی است و هیچ عقبه و پشتوانۀ کارشناسی ندارد و عملاً اجرا نخواهد شد و باید گفت این طرح در حد فضاهای انتخاباتی است که موج ایجاد کند.
وی افزود: در اجرای این طرح ناشران موافق و مخالف ممیزی مسئولیت این کار را برعهده نخواهند گرفت. از این باب که این کار هزینه دارد؛ هم هزینۀ مادی و هم هزینۀ معنوی. به این معنا که برای آن‌ها پاسخگویی ایجاد می‌کند.
رمضانی در ادامه ضمن اشاره به مهم‌ترین مسئلۀ این طرح گفت: مهم‌ترین مسئله در مورد این طرح این است که هنوز سازوکاری برای این طرح اعلام نشده است، یک موضوع مبهمی در رسانه‌ها مطرح شده و نسبت به آن بازتاب می‌گیرند.
او با اشاره به هیئت‌های علمی و نقش آن‌ها در این طرح گفت: من به‌عنوان یک ناشر هیئت علمی تشکیل دادم یا اصلاً هیئت علمی داریم و با سازوکارهای ما مشغول فعالیت هستند؛ ولی پاسخ‌گویی نسبت به ارشاد چه خواهد بود و ارشاد چه امتیازی برای این مسئله در نظر گرفته است.
مدیر عامل مؤسسۀ فرهنگی و هنری انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: من به‌عنوان ناشر، سر ممیزی با ارشاد مشکلی ندارم و چرا باید ممیزی را بر عهده بگیرم که فردا ارشاد به‌خاطر یک اشکال در یک اثری که از سوی هیئت علمی تأیید شده از ناشر بخواهد که در قبال آن پاسخ‌گو باشد. مبهمات این موضوع به قدری زیاد و پیچیده است که خود ارشاد هم نمی‌داند، می‌خواهد چه کند.
وی افزود: دلیلی وجود ندارد که من به‌عنوان ناشر زیر بار این طرح بروم. ما در طول دوره‌های دولت‌های مختلف در ارشاد با مشکلی روبرو نبوده‌ایم یعنی از زمان دولت اصلاحات و پس از آن دولت محمود احمدی‌نژاد و امروز نیز دولت حسن روحانی که تفکرات مختلفی بر دولت حاکم بودند با این موضوع درگیری نداشتیم.
رمضانی به روشن نبودن ابعاد این طرح اشاره کرد و گفت: من ناشر از اینکه ممیزی را بر عهده بگیریم باید چه انگیزه‌ای داشته باشم. بله ممکن است یک ناشر مسئله‌داری باشد که مسئلۀ ممیزی برایش اهمیت داشته باشد، باید انگیزه داشته باشد و این طرح را دنبال کند. چارچوب مسئلۀ واگذاری ممیزی به ناشران مشخص نیست. اگر این چارچوب‌ها مشخص شود، باید در مورد آن فکر کرد.
وی با مقایسۀ نحوۀ نمایش فیلم در سینمای کشور با این طرح، گفت: نسبت پاسخگویی مشخص نیست و من نمی‌دانم با چه تبعاتی مواجه هستم. اگر آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده که شما کتابی را ممیزی و منتشر می‌کنید و بعد ارشاد آن را بررسی می‌کند یا دادگاه جلوی آن را می‌گیرد، خب هزینه‌ای که برای یک کتاب می‌شود، چطور جبران خواهد شد؟ این قضیه مانند این فیلم‌هایی است که ساخته می‌شود و بعد جلوی نمایش آن را می‌گیرند و برای جبران خسارت‌ها پول آن را می‌دهند یا بعضاً همان پول را نیز نمی‌دهند. خب با این تفاسیر یک ماجرای دیگر در حوزۀ کتاب اتفاق می‌افتد و با توجه به این، فرایندی که در حوزۀ کتاب وجود دارد، خیلی فرایندی سالم‌تر و مبتنی بر واقعیت است که به نتیجه می‌رسد. در فرآیندی که کتاب ممیزی پیش از نشر می‌شود، لااقل کتاب منتشر می‌شود؛ ولی در طرح واگذاری ممیزی کتاب‌ها یا خمیر می‌شوند یا در انبارها خاک می‌خورند یا زیر پله‌ای می‌شوند و فساد این بیشتر از وضعیت کنونی است.
رمضانی در پایان گفت: نمی‌دانم معاونت فرهنگی و ادراۀ کتاب آن،‌چه فرآیندی را پیش‌بینی کرده‌اند. چون وقتی سخن جدی می‌شود، مدیران می‌گویند موضوع در دست بررسی است یا به برخی ناشران پیشنهاد می‌شود در حالی که هنوز به ما پیشنهادی نشده است.
نظر بدهید