«ارتباط شناسی» منتشر شد
یکشنبه 31 مرداد 1395

ارتباط شناسی

«ارتباط شناسی» منتشر شد

چاپ شانزدهم کتاب «ارتباط شناسی» به قلم دکتر مهدی محسنیان راد با دو مقدمه از پروفسور حمید مولانا و مرحوم پروفسور کاظم معتمدنژاد از سوی انتشارات سروش منتشر و روانۀ بازار نشر شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، «ارتباط شناسی» از جمله کتاب‌های مرجع و مهم در زمینۀ علوم ارتباطات است که سال‌ها به‌عنوان مرجع برای دانشجویان علوم ارتباطات قابل استفاده بوده است. کتاب «ارتباط شناسی» را دکتر مهدی محسنیان راد استاد ارتباطات با موضوع ارتباطات انسانی نوشته است. در این کتاب، انواع ارتباطات انسان با انسان، حیوان و ماشین مورد مطالعه قرار گرفته و بیش از همه، در مورد انواع ارتباطات انسان با انسان اعم از کلامی و غیرکلامی بحث می‌کند و در نهایت، یک مدل مناسب برای این ارتباط ارائه می‌دهد.

کتاب حاضر دربارۀ ارتباطات انسانی نخستین اثر فارسی تخصصی در این زمینه و از جامع‌ترین کتاب‌های فارسی در مورد مطالعات ارتباطی است. این کتاب مطالعۀ بسیار وسیعی در زمینۀ فراگرد ارتباط، به‌ویژه مدل‌های گوناگون آن است. مدل‌هایی که در دورۀ پس از جنگ جهانی دوم در کشورهای غربی و مخصوصاً ایالات متحده آمریکا، پدید آمده‌اند.

نویسنده برای شناخت فراگرد ارتباط و ارزیابی بعضی از این مدل‌ها یا جنبه‌هایی از آن‌ها بررسی‌های شخصی جدیدی نیز انجام داده است و ضمن مطالعات مقایسه‌ای مدل‌های گوناگون ارتباطی و یادآوری نقطه ضعف‌های بسیاری از آن‌ها، به نتیجه‌گیری‌های مستقل علمی پرداخته است.

نویسنده در این کتاب ارزشمند کوشیده است از یک سو بر اساس پژوهش‌های میدانی خویش، تعریفی از ارتباط به دست دهد و از سوی دیگر با توجه به این تعریف، مدل ویژه‌ای از ارتباط ارائه کند که بر معنی استوار باشد.

موفقیت مهم مؤلف در آن است که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل مدل‌های ارتباطی که در چند دهۀ اخیر از طرف متخصصان و محققان ارتباطات غربی ارائه شده‌اند، خود تعریف و مدل ویژه‌ای از ارتباط را در بخش پنجم کتاب ارائه کرده است.

این اثر که به ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی، جمعی) می­پردازد غیر از کتاب‌نامه، واژه‌نامه، موضوع‌نامه و نام‌نامه از هشت فصل تشکیل شده است. دو مقدمه از پرفسور حمید مولانا و مرحوم پروفسور کاظم معتمدنژاد در ابتدای کتاب از مطالب مهم این اثر است که در آن پروفسور مولانا دربارۀ واژه و مفهوم ارتباطات مطالبی نوشته است و پروفسور معتمدنژاد نیز سیری در تحول مطالعات ارتباطی را مورد مطالعه قرار داده است. مفاهیمی چون ارتباط چیست؟ معنی ارتباطات، پیام­های کلامی و غیرکلامی، پیشنهاد مدلی برای ارتباطات و سیر تحول ارتباطات از جمله مباحث مطرح شده در این اثر است. ضمن اینکه فشرده­ای از کتاب و متن کامل بخشی از آن به زبان انگلیسی هم در پایان کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

انتشارات سروش چاپ شانزدهم این اثر را در ۶۰۰ صفحه به قیمت 40 هزار تومان به بازار نشر عرضه کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیۀ کتاب به‌صورت تک‌جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir امکان پذیر است.

نظر بدهید