یادداشت‌هایی دربارۀ فرهنگ، کتاب شد
یکشنبه 31 مرداد 1395

یادداشت‌هایی دربارۀ فرهنگ، کتاب شد

کتاب «یادداشت‌هایی دربارۀ فرهنگ و مطالعات فرهنگی» از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «یادداشت‌هایی دربارۀ فرهنگ و مطالعات فرهنگی» نوشتۀ اسماعیل نوده فراهانی است.

در  این کتاب، به این موضوع پرداخته شده که یکی از کارکردهای علم و بالاخص علوم اجتماعی، تفسیر و توضیح و به‌عبارتی معنادار ساختن تحولات، وقایع و روابط موجود و حتی مفقود انسانی است که به‌صورت بی‌وقفه به توصیف، تجویز و بازسازی انسان و جهان پیرامون آن می‌پردازد. بنابراین، علوم اجتماعی و گفتمان علمی آن نه‌تنها محدود و محصور به دایره متخصصان و پژوهشگران اجتماعی نیست، بلکه در هر زمان و مکانی در حال اثربخشی و نظم‌آفرینی و جهت‌دهی به رفتار، کردار و انتخاب انسان‌ها و جوامع است.

این مجموعه که منتخبی از مقالات فعال و پژوهشگر فرهنگی در سال‌های 1390 تا 1392 است تا حدودی موفق شده است، چشم‌انداز منسجمی از مطالعات فرهنگی و تحلیل‏ اقدامات فرهنگی نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد را پیش روی مخاطبان قرار دهد. نویسنده مجموعۀ‏ پیش‌رو امیدوار است تا طیفی از مخاطبان را که عمدتاً شامل دانشجویان علوم اجتماعی، علاقه‌مندان علوم انسانی، فارغ‏التحصیلان رشته‌های دانشگاهی و فعالان دانشجویی و همچنین سیاستگذاران فرهنگی می‌شود با خود همراه و همگام سازد.

یادداشت‌های این مجموعه در قالب پنج فصل سامان‌دهی شده است: مطالعات فرهنگی، فرهنگ و خانواده، فرهنگ و دفاع مقدس، فرهنگ اقتصادی و در حاشیۀ فرهنگ.

عناوین برخی از مقالات و یادداشت‌های این کتاب عبارتند از: جولان در غیاب حقیقت؛ مناسبات قدرت و فرهنگ در مطالعات فرهنگی، پسا استعماری یا ضد استعماری، آل احمد در روستا چه می‌کرد؟ از سیاست فرهنگی تا مهندسی فرهنگی، شهید تهرانی مقدم و دستور کار جدید علوم انسانی در ایران، انسان نو و انسان نوشیفته؛ سرگردانی در جهان نئو، گفتمان‌های مدیریت بدن در ایران، شرق و غرب خرید؛ گمانه‌زنی‌هایی دربارۀ تاریخ مصرف، مناسبات فرهنگ و سیاست در جمهوری اسلامی ایران، تحول دورۀ زندگی زن در ایران، نبش قبر کشیشی به نام والنتاین، سیر تحولات حجاب در ایران، دفاع مقدس موزه‌ای یا دفاع مقدس جاری، از رسالت زینبی تا راهیان نور دولتی، لوازم‌التحریر عاملی در جهت تقویت یا تضعیف نظام آموزشی، جنبش وال استریت و فرسایش سرمایۀ تمدنی، اصلاح الگوی مصرف و تکلیفی که بر دوش ماست، چالش‌ها و ابهامات پیش روی خصوصی‌سازی در ایران، دربارۀ شورای فرهنگ عمومی، مقایسۀ راهپیمایی روز 9 دی 1388 و راهپیمایی‌های 22 بهمن، پیش به سوی تصرف سینما؛ بررسی اقدامات جریان‌های مذهبی در مواجهه با سینما.

کتاب «یادداشت‌هایی دربارۀ فرهنگ و مطالعات فرهنگی» در 256 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 10هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

 
نظر بدهید